DENEMARKEN 2015

DE HORIZON IS VLAK MAAR ALTIJD GROEN

zondag, 19 juli 2015
dag 1

Vanmorgen zijn we stipt om half 6 vertrokken, richting Denemarken. We waren al een beetje verbaasd toen we de regendruppels op het dak van de veranda hoorden. Tiens, regen? Goh, de natuur van België zal content zijn. Laat het maar regenen!
Onderweg hebben we de ruitenwissers niet moeten afzetten. Toen we de grens tussen Duitsland en Denemarken om 13.00 overstaken, konden we opgelucht ademen! Gedaan met de regen!
Een half uurtje later kwamen we ons Veerleke en Johan tegen op de eerste camping (Camping Ballum in Bredebro). Het weerzien deed ons weerom deugd!
We stelden onze tenten op en verkenden de camping (een rustige en verzorgde camping!). In afwachting van de andere auto's, maakten we een wandeling naar de Waddenzee (een rustige zee, geen golfje te bespeuren). Bij aankomst na de wandeling, troffen we de vier andere auto's met daarin Geert en Anja, Johan en Nadine, Patrick en Leen, Polle en Sonja. 't Aperitiefke volgde en nadien.... regen, regen, regen, regen..... Volgens sommigen zouden de weersvoorspellingen niet al te denderend zijn voor de komende dagen. Maar, we laten het niet aan ons hart komen.
Desondanks de donkere wolken die we al gehad hebben, vinden we van Denemarken dat het een land is 'waar de horizon vlak maar altijd groen is', het een heel verzorgd en proper land is én een land waar de gazonnetjes overal strak zijn afgedaan!

Het kind in ons komt weer boven....

Polle probeert de zaak positief te bekijken ... 'Als ik mijn bus voor het water onder de drup zet, is mijn bus weer direct vol!'

VRIENDELIJKE MENSEN

20 juli 2015
dag 2

Het zeil van de tent is vorige nacht meerdere keren heen en weer geschud! Geen nood; bovenop ons witte aluminium ros voelden we ons meer dan veilig genoeg.
Toen we vanmorgen de tent uitkropen, wachtte de zon ons al op. 't Beloofde een aangename dag te worden. En dat is het geworden ook!
Na het ontbijt, een verfrissende douche of wasbeurt in de verzorgde camping, werd alles ingepakt en vertrokken we richting Ribe. Dit is het oudste stadje van Scandinavië. In het centrum vind je er een mooie kathedraal en heel veel oude Deense huisjes. 't Was er aangenaam wandelen.
's Middags aten we iets warms, kuierden nog wat rond en vertrokken dan naar Esbjerg. Dit is een redelijk grote havenstad. We hadden het er al vlug bekeken en reden dan, via landelijke wegen, naar Billund. De camping is vlakbij Legoland gelegen. Het is de bedoeling dat we morgen, na  minuutjes stappen, een dagbezoek zullen brengen aan dit bekende 'land'.
't Aperitiefje is al genuttigd, 'het laatste avondmaal' is reeds achter de rug en nu is er nog even tijd om wat bij te babbelen (vooral over de auto's door het mannelijke gedeelte van de groep) met een hapje of een drankje.
Dag  2 is weerom geslaagd. 't Zijn hier ook allemaal zo'n vriendelijke mensen, 't land is verzorgd en proper, we zitten in vakantiestemming...  't Is goed!

Mooie steegjes in Ribe

Lijkt die linkse viking niet sterk op Obelix?

In trance tot de soep kookt....

Ons Veerle had voor een lekker kalfspotje gezorgd. 't Was zelfs lekkerder dan vanmiddag!

En het was weer een plezante dag....... hopelijk vliegen er geen vliegtuigen over deze nacht dat we goed kunnen slapen ..... zitten dicht tegen vliegveld
Mork is calling Ork ��

LEGOLAND

21 juli 2015
dag 3

Vanmorgen zijn we de dag begonnen met een stevig ontbijt! Spek met eieren met pistoleetjes! Niet slecht, he!
De wolken trokken er ook meteen van open. We troffen het met dit weer; zalig om hierbij naar Legoland te gaan.
Na een korte wandeling van 5 minuten trokken we via de grote ingangspoort het land van de bekende blokjes binnen. We waren meteen gecharmeerd door de mooie bouwwerken, de miniaturen van bekende steden, de aandacht voor de kleine details.... 't Zit knap in elkaar. Het leven in de miniatuursteden werd extra verfraaid door rijdende auto's, wandelende obers, bootjes die in de sluizen versast werden.....
't Was enkel een beetje jammer dat we niet de enigen waren die een bezoekje aan Legoland brachten vandaag. Er was veeeeeeel volk! Wanneer je aan een attractie wilde meedoen, was er een lange wachttijd. Tja, we hebben ondertussen wel de leeftijd dat we dit stadium grotendeels zijn ontgroeid... We spendeerden die tijd liever in een 'saloon'...
't Was zeker de moeite om te bekijken! Ook al waren we toch ook wel content dat we na al dat geslenter terug naar de camping konden.
Lekker keuvelen, aperitiefke, kokkerellen en lekker warm eten, nababbelen met een drankje.... We hebben er weer van genoten!

Mmmmmmmmmm.....

We kwamen Sinterklaas tegen! Hij had zijn mijter af en zijn kleren zaten in de droogkuis!

Net binnen in het bekende blokjesland

Zie eens! Onze 110 in een andere uitvoering en een ander formaat...

Legoland!!! Daar moeten wij met ons kinders ook nog eens naartoe!
Geniet er nog van!

RICHTING CAMPING LOHALS

22 juli 2015
dag 4

't Was fijn in Billund; mooie camping, vriendelijke buren (een gezin uit Turnhout), aangenaam weertje. Tot dusver is het Deense avontuur al geslaagd.
Vandaag was het de bedoeling dat we naar het eiland Langeland zouden rijden, via enkele tussenstops. Onze eerste tussenstop was in Jelling. Daar snoven we een stukje Deense geschiedenis op. We bewonderden er twee runenstenen die door Unesco op de Werelderfgoedlijst zijn geplaatst. Ze staan vlakbij de twee grootste tumuli van Denemarken en een middeleeuwse kerk. Eén van de twee stenen werd er geplaatst in opdracht van koning Harald met zijn 'blue tooth'. Deze koning is mede verantwoordelijk voor de kerstening van Denemarken en Scandinavië.
Nadien reden we verder naar de stad Odense, waar het geboortehuis van Hans Christiaan Andersen te bezichtigen is. In zijn tuin worden sprookjes tot leven gebracht op een heel aanschouwelijke manier.
We kuierden er wat door de winkelstraten en dronken iets op een terras. Van die 'uitspatting' schrokken we toch wel even.... We betaalden voor een cola, 2 biertjes (alle drie wel van een formaat dat iets groter is dan het gewone) en een tasje koffie...... €25,00! Even omgerekend naar de oude Belgische franken.... 1000 BEF.... We hebben de consumpties tot op de bodem leeggedronken.
We zakten met de wagens verder af naar Langeland. Vanuit Jutland moesten we twee eilanden passeren om uiteindelijk in onze camping te arriveren. De vriendelijke campinguitbater heeft er al voor gezorgd dat we morgen op zee mogen gaan vissen. De weersvoorspelling hiervoor is gunstig, we zien het momenteel nog goed zitten!

Wie is dat kleine ventje? Neen, we zitten niet meer in Legoland....

6 op een rij! Je kijkt door het eerste raam en ziet meteen tot in de laatste Defender!

Sprookjes van H.C. Andersen komen in zijn tuin tot leven.

NEJ, NEJ, NEJ

23 juli 2015
dag 5

Gisterenavond zag het er nochtans veelbelovend uit...
Om 10.00 uur stonden we startensklaar om met de boot te kunnen vertrekken. Er was zelfs al een overmoedige die beweerde dat hij 50 kg (of neen, toch wel tussen de 15 kg en de 20 kg) vis zou vangen, de mensen van de camping zou uitnodigen en een heuse visavond mee zou verzorgen. Des te teleurstellender werd het toen de visser op zijn fiets aan de receptie arriveerde. Hij had 'en smule af darlige nyheder' oftewel 'een beetje slecht nieuws'. Zijn nieuwe reddinssloepen zouden deze namiddag pas arriveren, hij zou dan morgen wel kunnen uitvaren. Wel ja, dat paste niet in onze planning…
Tja, dan keerden we maar terug, gewapend met enkele brochures met activiteiten die men hier in de omgeving zou kunnen doen. Na wat zoekwerk, hadden we het gevonden! We gingen paardrijden, langs de kust en over enkele landelijke wegen. Bij navraag aan de receptie, bleek dat diegene die dat organiseert, vlak achter de hoek van de camping zat! Opluchting alom!
Daar gingen we weer, richting paarden deze keer! Daar troffen we weer een ‘bebaard’ persoon en deze kon ons enkel maar vertellen dat zijn paarden (uitgezonderd 3) al op wandel waren, nadien nog 2 uur moesten grazen en dan terug klaar zouden zijn om 19.00 – 20.00. Ja wadde, we hadden het eten gereserveerd om 18.00… Daar ging onze rit ter paard!

Dan hebben we maar een wandelingetje gemaakt naar het haventje en daar achteraf een zelf geanimeerd terrasje gedaan. Op dit moment zijn we aan ’t aperitiefje begonnen… Wie weet wat de avond nog kan brengen….

de 'haven' van Lohals, zonder onze vissersboot....

geanimeerd terras

In Denemarken hebben de mensen nog veel vertrouwen in elkaar. Je kan er vanalles kopen aan de kant van de weg; je moet enkel het geld in het kastje steken.

STORE BAELT BRIDGE

24 juli 2015
dag 6

We werden rond half 8 vanmorgen gewekt door een gigantische oerkreet. Nee, niet van een wild dier maar van een wilde buurman die 'pret' beleefde in de tent. Voor alle duidelijkheid, de buurman reed niet met een Defender...
We hadden een heuse trip voor de boeg (richting Roskilde, een tweehonderd kilometer); 't was dan ook niet zo erg dat we tijdig gewekt werden.
We verlieten het eiland Funen om via de Storebealtbrug naar het eiland Sjaelland te rijden. Na een picknick op de parking van een supermarkt, reden we verder naar Lejre. Daar brachten we een bezoek aan het Land der Legenden. Je kan dit vergelijken met het Belgische Bokrijk. Je kon er wandelen in dorpen uit de steen- en ijzertijd, heropgebouwd in een mooi, licht glooiend landschap. Jaarlijks komen hier duizenden kinderen naartoe om via workshops een idee te krijgen hoe het leven van hun voorouders er uit zag.
Van daaruit zetten we koers naar onze laatste camping, een plaats waar we 3 keer zullen overnachten. We zitten nu in Roskilde (tot de 15de eeuw was deze stad de hoofdstad van Denemarken).
We liggen aan een 'fjord', zicht op de haven en op de dom waarin het Deense koningshuis begraven ligt. Morgen proeven we van de stad maar vooral van het verre vinkingverleden.
Het weer is tot vandaag goed geweest (droog, af en toe een stevige portie zon, aangename temperatuur en een zachte bries). Voor morgen wordt niet al te veel goeds voorspeld. We hopen maar dat hun voorspellingen niet kloppen.... Tot hiertoe hebben we nog niet kunnen klagen.

een hele grote brug

lunch op de parking

een hele kleine brug.....

3 keer hetzelfde T-shirt maar waar zit het verschil?

tijd voor de aperitief

Jawel, ik kan in een pot roeren!

Tof om de reis zo een beetje te kunnen volgen! En jaloers op die sjieke daktent...!

ALS ECHTE VIKINGS

25 juli 2015
dag 7

Dit werd een dag om als stoere Viking door het leven te gaan! We lieten ons vandaag door niets afschrikken! We begonnen al met een wandeling van enkele kilometers vanaf de kampplaats tot het centrum van Roskilde. Daar is het Vikingeskibs Museet. Hier bevindt zich een scheepswerf waar steeds een of ander prachtig vaartuig op stapel ligt. We zagen eer enkele archeologische workshops waar een volleerde bosman een deskundige uitleg kreeg van een even volleerde bosvrouw om een boom te vellen. Hij liet zich hierbij niet van zijn stuk brengen en velde het boompje binnen de kortste tijd. In het Vikingschipmuseum waren vijf echte schepen uit de tijd van de Vikings tentoongesteld. Deze schepen zijn opgehaald uit de fjord van Roskilde en zo goed als mogelijk gereconstrueerd.
Uiteindelijk zou de kers op de taart moeten gekomen zijn door een boottocht met een schip op de manier die de Vikings hanteerden. We moesten zelf roeien! Na een deskundige uitleg over de veiligheid en over de werkwijze van het roeien, stapten we vol verwachting de boot in. 't Werd spannend! En daar gingen we! We zetten ons klaar voor een vlotte vaart maar na enkele stevige slagen in het water met de roei, moesten we al stoppen... Ditmaal voor het 'vraaguurtje'... Saaaaiiii.... We wilden verder roeien! Dat mochten we even nadien wel, .... richting van de haven....
Pffff, hiervan hadden we toch meer verwacht....
Dan trokken we maar de stad in, richting van de dom. Knappe dom! Hierin vind je de graven van 37 leden van de koninklijke familie. Veel pracht en praal!
We eindigden dan op een terras vlakbij. Daar werden we verrast door een stevige regenbui. Maar, we lieten ons weer niet kennen! Na het hevigste geplens, vertrokken we terug naar de camping. Enkele lieve chauffeurs taxieden ondertussen met hun Defenders heen en weer zodat we allemaal toch redelijk droog terug op de camping waren.
Tijd voor 't aperitiefke! Deze keer werd het een serieuze aperitief! Ja, er werd wat gelachen!
De wind stak al wat op, 't beloofde een redelijk winderig nachtje te worden....

Het ambacht van scheepsbouwer uit de tijd van de Vikings wordt hier opnieuw uitgeoefend.

Watte? Ikke dieje boom ni kunnen vellen?? Dan kende mij nog ni!

Eén van de vijf boten die destijds aan de doorgang van de haven bewust werd tot zinken gebracht rond de 11de eeuw. Deze werden in 1962 terug boven gehaald en zo goed als 't kon weer in elkaar gestoken.

Hey, hop, hey, hop, hey, hop.....

een praalgraf met de 3 zussen van de meermin van Kopenhagen in de dom van Roskilde

KOPENHAGEN

26 juli 2015
dag 8

Het heeft gegoten, het heeft gewaaid, gegoten en gewaaid.... Man, man, ....
Sommigen hadden er echter weinig van gemerkt....
't Werd vandaag een dagje Kopenhagen. We namen de bus richting Roskilde en dan de trein naar Kopenhagen. Daar namen we de Hop-on, hop-of stadsbus. Op interessante plaatsen stapten we af, nadien namen we de bus opnieuw op een andere halte. Wanneer we op de bus zaten, kregen we een duidelijke uitleg over de plaatsen die we passeerden.
Kopenhagen kan je samenvatten als een stad met veel kunst, mooie gebouwen, veel winkelstraten, indrukwekkende monumenten, een hele geschiedenis, veel bouwwerven, veel fietsers, veel toeristen, muzikanten die her en der staan te spelen.... Een mooie stad om te bezoeken.
We hebben een ganse dag geflaneerd en waren toch content dat we met het openbaar vervoer terug naar de camping konden.
En daar wachtte ons een bijzondere verrassing... Het had er ondertussen nog stevig  gewaaid, in die mate dat er enkele tenten een andere positie hadden gekregen.
Er was gelukkig geen schade. We konden weer snel aan .... jawel de aperitief beginnen!
Voor ons wordt het de laatste avond in Roskilde. Vanaf morgen rijden we, samen met Johan en Veerle, richting Flensburg.... Aan alle mooie liedjes komt helaas vroeg of laat een einde....

Soldaat op wacht, maar ook op wacht naar de aflossing, vlakbij het zomeroptrekje van de koninklijke familie

Dit moesten we toch zeker bekijken! Ze lijkt groot maar 't zou de zus van ons Brussels manneke kunnen zijn....

Kopenhagen heeft een haven met bootjes om U tegen te zeggen.

De schade was toch nog beperkt...

Volgens een toeschouwer is deze daktent eentje die automatisch dichtklapt wanneer het weer te winderig wordt.

'T ZIT EROP

27 juli - 8 juli 2015
dag 9 - 10

Vanmiddag om 13.00 werd de motor van ons aluminium ros stilgelegd, na een trip van 2270 km.
Gisterenochtend zijn we vertrokken vanuit Roskilde. We hadden besloten om de overzet naar Puttgarden niet te nemen (we hadden niet op voorhand geboekt) maar de weg terug met de auto's te doen, via de snelwegen.
We namen rond 9.30 uur afscheid van Geert, Anja, Patrick, Leen, De Vlee, Nadine, Polle en Sonja. Langs deze weg om willen we hen toch nog eens extra bedanken voor het aangename gezelschap! We hebben er echt van genoten! Hopelijk kunnen we nog eens samen erop uit trekken!
(En dan ook nog liefst met het gezelschap van twee 'in-gedachten-erbij-reizigers'; dat zou helemaal top zijn!)
De kilometers gleden vlot onder onze wielen door. 's Middags stopten we voor een stevige maaltijd onderweg en 's avonds stopten we aan onze laatste camping in de omgeving van Wildeshausen (Dötlingen). Chique campinguitbater.... Eerst verzekerde hij dat we in het restaurant van de camping nog konden eten maar toen we na een half uur aan de deur voelden, was deze stevig dicht!
De uitbater zat aan de schnaps maar hij vertelde ons dat we 2 km verderop wel iets te eten zouden vinden. Omdat we alles al hadden uitgepakt, begonnen we dan te voet aan deze korte trip.
Korte trip? De uitbater had zich danig vergist! 't Werd een tocht!
Enfin, deze werd wel beloond door een overheerlijke maaltijd! De weg terug verliep uiteindelijk ook nog vrij vlot, ook al hadden we de aperitief helemaal op het laatste genuttigd.
De uitbater had ook nog gezegd dat het die nacht niet zou waaien of regenen.... Juist, dat was ook geen correcte informatie geweest....

We stonden op, met wind en in de regen... Bwaa, zo erg vonden we het niet; een deftige douche of lekker bad zou ons toch binnen enkele uren veel deugd gaan doen.
We vingen de tocht voor enkele laatste honderden kilometer vanmorgen maar in de regen aan.
Ook dit stuk verliep vlot; we moesten maar één tank-tussenstop doen.
Een laatste stop was op de parking in Beerse. Daar knuffelden we Johan en Veerle nog eens heel stevig en eindigde onze reis naar Denemarken.
De wasmachine draait al op volle toeren, de laatste getuigenissen van de bagage verdwijnen stilaan in de juiste kasten, de foto's worden  nog eens bekeken...
We kijken al stiekem uit naar de volgende trip!

Jammer dat Sinterklaas zijn kleren nog niet helemaal klaar waren... Hij is die dag dan maar op de camping gebleven....

yep is weer voorbij, en al terug goe aant werken....................pff...........
maar was weer gezellig, dus van mijn kant ook nog eens aan iedereen bedankt ....... dikke knuf